ما هي المناطق المغرية في جسم
البنت؟؟؟
البنت؟؟؟
الناس اللي هتسمع الكلام ده هتقول على طول
شعرها
وناس هتقول جسمها من فوق
وناس هتقول جسمها من تحت
وربنا قال وبلغنا
رسول الله صلى الله عليه وسلم
ان جسم المرأة كله عورة
وانقسم العلماء على
قسمين في تغطية الوجه والكفين
او بقاء الوجه والكفين بدون
حجاب
شعرها
وناس هتقول جسمها من فوق
وناس هتقول جسمها من تحت
وربنا قال وبلغنا
رسول الله صلى الله عليه وسلم
ان جسم المرأة كله عورة
وانقسم العلماء على
قسمين في تغطية الوجه والكفين
او بقاء الوجه والكفين بدون
حجاب
والعلماء دوول ليهم ادله والعلماء التانين
ليهم ادله
ليهم ادله
واحدة واحدة نفهم ربنا خلقنا ليه؟؟
عشان
نعبده ونعمر الأرض ونصلح ومانفسدش ونطيعه
قال تعالى : وما خلقت الجن والإنس الا
ليعبدون
الذاريات: ٥٦
عشان
نعبده ونعمر الأرض ونصلح ومانفسدش ونطيعه
قال تعالى : وما خلقت الجن والإنس الا
ليعبدون
الذاريات: ٥٦
طيب عشان نطيع ربنا لازم الجو يكون مناسب
وملائم وكلنا نلتزم بتعاليم الإسلام عشان نعرف نعيش صح زي ما ربنا عايزنا
نكون
وملائم وكلنا نلتزم بتعاليم الإسلام عشان نعرف نعيش صح زي ما ربنا عايزنا
نكون
طيب هل إذا كان الجو غير مناسب هل إحنا مش
هنتحاسب على تقصيرنا و و و و
بالعكس ده إحنا إذا كان الجو كان غير مناسب وكله
فتن ثوابنا كبير بالتمسك بدين ربنا والالتزام بتعاليمه وأخلاقه ونفوز بأجر 50 من
الصحابة في العمل
الحديث رواه ابن نصر في كتاب السُّنة بلفظ :
إن من ورائكم
أيام الصبر ، للمتمسك فيهن يومئذ بما أنتم عليه أجر خمسين منكم . قالوا : يا نبي
الله أو منهم ؟ قال : بل منكم .
والحديث صححه الشيخ الألباني رحمه الله بمجموع
طُرقه
يعني إحنا ملناش حجة , لازم نطيع ربنا ونعبده , ومافيش مبرر اذا كان الجو
مناسب للعبادة او لأ
هنتحاسب على تقصيرنا و و و و
بالعكس ده إحنا إذا كان الجو كان غير مناسب وكله
فتن ثوابنا كبير بالتمسك بدين ربنا والالتزام بتعاليمه وأخلاقه ونفوز بأجر 50 من
الصحابة في العمل
الحديث رواه ابن نصر في كتاب السُّنة بلفظ :
إن من ورائكم
أيام الصبر ، للمتمسك فيهن يومئذ بما أنتم عليه أجر خمسين منكم . قالوا : يا نبي
الله أو منهم ؟ قال : بل منكم .
والحديث صححه الشيخ الألباني رحمه الله بمجموع
طُرقه
يعني إحنا ملناش حجة , لازم نطيع ربنا ونعبده , ومافيش مبرر اذا كان الجو
مناسب للعبادة او لأ
إحنا مطالبين اننا نعبد ربنا لان ربنا خلقنا
عشان نعبده , وهيحاسبنا على أعمالنا ثانية بثانية جل جلاله
عشان نعبده , وهيحاسبنا على أعمالنا ثانية بثانية جل جلاله
يعني ايه ربنا هيحاسبنا ثانية بثانية
؟؟
؟؟
يعني أمرنا رب العباد بحاجات من صلاة وصوم و
و و عبادات و واجبات وفرائض وشرائع وهنتحاسب عليها من اول البلوغ الي الموت
و
و و عبادات و واجبات وفرائض وشرائع وهنتحاسب عليها من اول البلوغ الي الموت
و
كلها نقدر عليها
ازاي؟؟
قال تعالى : لا يكلف الله نفساً
إلا وسعها لها ما كسبت وعليها ما كسبت وعليها ما اكتسبت ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا
أو أخطأنا ربنا ولا تحمل علينا إصراً كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا
ما لا طاقة لنا به واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم
الكافرين
قال تعالى : لا يكلف الله نفساً
إلا وسعها لها ما كسبت وعليها ما كسبت وعليها ما اكتسبت ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا
أو أخطأنا ربنا ولا تحمل علينا إصراً كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا
ما لا طاقة لنا به واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم
الكافرين
البقرة: ٢٨٦
يعني ربنا ماكلفناش الا باللي نقدر عليه لانه
سبحانه هو من خلق ويعلم من خلق ويعلم قدرات الخلق وطاقتهم وطاقة
تحملهم
سبحانه هو من خلق ويعلم من خلق ويعلم قدرات الخلق وطاقتهم وطاقة
تحملهم
طيب جميل أوي
يعني ايه
برضة؟؟؟
يعني ايه
برضة؟؟؟
يعني ملناش حجة
نقدر نصوم ونقدر نصلي
ونقدر نعبد ربنا
نقدر نصوم ونقدر نصلي
ونقدر نعبد ربنا
طيب ما في حاجات فيها
مشقة؟؟؟
مشقة؟؟؟
الحاجات اللي فيها مشقة من نوافل و و و و
كلها لها ثواب مضاعف
كلها لها ثواب مضاعف
لان الأجر على قدر المشقة بالنسبة للنوافل
والتطوع
يعني انسان قال بإذن الله هصلي لرب العباد قيام ليل كل يوم نصف ساعة او
ربع ساعة او خمس دقائق
والتطوع
يعني انسان قال بإذن الله هصلي لرب العباد قيام ليل كل يوم نصف ساعة او
ربع ساعة او خمس دقائق
ربنا ما طالبوش بيهم , ولكن هذه الصلاة سنة
من السنن , فالإنسان الذي يسعى الي استزادة اعماله الصالحة واستزادة الثواب
والحسنات له أجره عند الله
قال تعالى : ان الله لا يضيع اجر من أحسن
عملاً
من السنن , فالإنسان الذي يسعى الي استزادة اعماله الصالحة واستزادة الثواب
والحسنات له أجره عند الله
قال تعالى : ان الله لا يضيع اجر من أحسن
عملاً
الله أكبر , بجد اللهم صلى على سيدنا
محمد
محمد
امرنا نبعده ونقدر على عبادته لانه هو اللي
خالقنا وعارف قدرتنا وبناخد ثواب على طاعتنا لربنا في اللي أمرنا
بيه
خالقنا وعارف قدرتنا وبناخد ثواب على طاعتنا لربنا في اللي أمرنا
بيه
طيب لما نعبد ربنا طيب لو زودنا بالنوافل
والسنن و و و و , ثوابها كبير بإذن الله ومضاعف ويضاعف الله لمن
يشاء
والسنن و و و و , ثوابها كبير بإذن الله ومضاعف ويضاعف الله لمن
يشاء
زي انه امرنا بالزكاة للي عنده اموال ليها حد
معين ومقدار معين يطلع الزكاة عليها بنسب معينه حسب شغله وحسب املاكه , فزكاة الزرع
غير زكاة المال
كل واحدة ليها حسابها , وقصادها في صدقة والصدقة تطوع من الانسان
, ربنا سبحانه وتعالى ضاعف الأجر لكل متطوع الله الله الله
يبقى ماذا نقول غير
الله أكبر والحمدلله على نعمة الإسلام والله الله الله لنا رب كريم يحب عباده
ويضاعف لهم اجرهم مع العمل القليل فكيف الحال مع العمل الكثير
معين ومقدار معين يطلع الزكاة عليها بنسب معينه حسب شغله وحسب املاكه , فزكاة الزرع
غير زكاة المال
كل واحدة ليها حسابها , وقصادها في صدقة والصدقة تطوع من الانسان
, ربنا سبحانه وتعالى ضاعف الأجر لكل متطوع الله الله الله
يبقى ماذا نقول غير
الله أكبر والحمدلله على نعمة الإسلام والله الله الله لنا رب كريم يحب عباده
ويضاعف لهم اجرهم مع العمل القليل فكيف الحال مع العمل الكثير
كل ما نتعب لحظات يعوضنا ثواب
مضاعف
الحسنة تساوي 10 حسنات في الاجر الي 700 ضعف ويضاعف الله لمن
يشاء
مضاعف
الحسنة تساوي 10 حسنات في الاجر الي 700 ضعف ويضاعف الله لمن
يشاء
على سبيل المثال
اذا كان انسان تصدق ب 50
قرش
وكان رب العباد قد كتب له مثلاً
100 حسنة والله اعلم
على هذه
الصدقة
والحسنة تضرب في 10
اذا كان انسان تصدق ب 50
قرش
وكان رب العباد قد كتب له مثلاً
100 حسنة والله اعلم
على هذه
الصدقة
والحسنة تضرب في 10
يعني 100 في 10 = 1000 حسنة
واذا كان هذا
العمل مثلا ممن كتب له الله المضاعفة الي 700 ضعف , الله أكبر , عقولنا سوف تتوقف
ولن نستطيع ان نحسبها فلنتركها لله ولنعرف ان لنا رب يحب عباده
واذا كان هذا
العمل مثلا ممن كتب له الله المضاعفة الي 700 ضعف , الله أكبر , عقولنا سوف تتوقف
ولن نستطيع ان نحسبها فلنتركها لله ولنعرف ان لنا رب يحب عباده
طيب لينا حجة؟؟
لأ
لأ
طيب إحنا عاملين الموضوع ده
ليه
ليه
عشان نوجه نظره على حاجة
مهمة
مهمة
ليه ربنا سبحانه وتعالى أمرنا بغض
البصر؟؟؟؟
البصر؟؟؟؟
قال تعالى : قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم
ويحفظوا فروجهم ذلك أزكى لهم إن الله خبير بما يصنعون
ويحفظوا فروجهم ذلك أزكى لهم إن الله خبير بما يصنعون
النور: ٣٠
ذلك ازكي لهم , افضل لهم , أحسن لهم , يعني
لما الانسان يغض بصره سواء الراجل مايبصش على ست مش حلال له انه يبصلها
وكذلك
الست ماتبصش لراجل مش حلال ليها انها تبصله
لما الانسان يغض بصره سواء الراجل مايبصش على ست مش حلال له انه يبصلها
وكذلك
الست ماتبصش لراجل مش حلال ليها انها تبصله
هيحصل ايه؟؟
مش هتبقى في شهوة
مش هيبقى
في أغتصابات
مش هيبقى في تحرشات
مش هيبقى في تشهير وابتزاز
هيعم
الخير
وهيعم العفاف علينا كلنا
مش هتبقى في شهوة
مش هيبقى
في أغتصابات
مش هيبقى في تحرشات
مش هيبقى في تشهير وابتزاز
هيعم
الخير
وهيعم العفاف علينا كلنا
ايه هي المناطق المغرية والمثيرة في جسم
البنت؟؟
البنت؟؟
لو سألنا كل واحد هنلاقي عنده اجابه
مختلفة
عشان كده رب العباد حللنا الزواج عشان كل انسان يخرج شهوته بإرضاء لرب
العالمين وليس بسخطه وغضبه
مختلفة
عشان كده رب العباد حللنا الزواج عشان كل انسان يخرج شهوته بإرضاء لرب
العالمين وليس بسخطه وغضبه
يبقى لما نخرج الشهوة في الحرام يبقى بنغضب
ربنا
والنظرة هي سهم من سهام ابليس
ربنا
والنظرة هي سهم من سهام ابليس
واللي بيبصبص مش بيبقى مرتاح لانه بيشوف
حاجات مش حلال له
سواء راجل بيبص على ست او العكس
حاجات مش حلال له
سواء راجل بيبص على ست او العكس
لان في شهوة بتتحرك , خلقها ربنا وجعل
الانجذاب بين الراجل والست بس قيد الشهوة في الزواج
الانجذاب بين الراجل والست بس قيد الشهوة في الزواج
امرنا بغض البصر
وحلل لنا
الزواج
وحلل لنا
الزواج
عشان الحياة تبقى فيها سلام وخير وكلها
حلال
ولما تبقى حلال ربنا هيكون راضي
ولما ربنا يكون راضي هيكون في سعادة
لينا
ولما نبقى سعداء هنعيش اجمل حياة
حلال
ولما تبقى حلال ربنا هيكون راضي
ولما ربنا يكون راضي هيكون في سعادة
لينا
ولما نبقى سعداء هنعيش اجمل حياة
فعشان كده جسم المرأة كله
عوره
عوره
طيب ليه وايه الحكمة؟؟
قال الله عز وجل : ( وَإِذَا
سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ) الأحزاب/18 .
قال القاضي أبو بكر بن العربيِّ المالكي – رحمه الله - :
" المرأة كلُّها
عورة ، بدنها وصوتها ، فلا يجوز كشف ذلك إلا لضرورة أو لحاجة ، كالشهادة عليها ، أو
داء يكون ببدنها ، أو سؤالها عمَّا يعنّ ويعرض عندها " انتهى .
" أحكام القرآن
" لابن العربي ( 3 / 1578 ، 1579 ) .
جسم المرأة كله عورة
يعني لما فلان
يقول
ان بيغريني شعرها
بيغريني رجلها
بيغريني صوابع ايديها
بيغريني شكل
رجليها
بيغريني كذا
بيغريني شكل الجسم
بيغرني المنطقة الفلانية
بيغريني
المنطقة اللي فوق
بيغريني المنقطة اللي تحت
سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ) الأحزاب/18 .
قال القاضي أبو بكر بن العربيِّ المالكي – رحمه الله - :
" المرأة كلُّها
عورة ، بدنها وصوتها ، فلا يجوز كشف ذلك إلا لضرورة أو لحاجة ، كالشهادة عليها ، أو
داء يكون ببدنها ، أو سؤالها عمَّا يعنّ ويعرض عندها " انتهى .
" أحكام القرآن
" لابن العربي ( 3 / 1578 ، 1579 ) .
جسم المرأة كله عورة
يعني لما فلان
يقول
ان بيغريني شعرها
بيغريني رجلها
بيغريني صوابع ايديها
بيغريني شكل
رجليها
بيغريني كذا
بيغريني شكل الجسم
بيغرني المنطقة الفلانية
بيغريني
المنطقة اللي فوق
بيغريني المنقطة اللي تحت
يبقى نقول اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان
محمد رسول الله
محمد رسول الله
وصدق الله وصدق رسول الله
ما علمنا الله
حق وما بلغنا به رسول الله صلى الله عليه وسلم حق
حينما امرنا بغض البصر عشان
مانقعش في الزنا
وحينما احل لنا الزواج عشان مانقعش في الزنا ايضاً
واذا
وقعنا في الزنا وقعنا في كبيرة من الكائر
واذا وقعنا في كبيرة من كبائر قد نطرد
من رحمه الله
ما علمنا الله
حق وما بلغنا به رسول الله صلى الله عليه وسلم حق
حينما امرنا بغض البصر عشان
مانقعش في الزنا
وحينما احل لنا الزواج عشان مانقعش في الزنا ايضاً
واذا
وقعنا في الزنا وقعنا في كبيرة من الكائر
واذا وقعنا في كبيرة من كبائر قد نطرد
من رحمه الله
فلذلك رب العباد يريد لنا السلامة وامرنا بما
ينفعنا وبلغنا رسول الله كل ماينفعنا في دنيانا وآخرتنا
ينفعنا وبلغنا رسول الله كل ماينفعنا في دنيانا وآخرتنا
ورسالة اخيرة
لكل بنت على الفيس بوك والنت
وفي الشارع وفي كل مكان
لكل بنت على الفيس بوك والنت
وفي الشارع وفي كل مكان
انتي جسم عورة : وعورة دي يعني مش حاجة وحشة
لأ , عورة يعني حاجة غالية جوهرة حاجة لازم نصونها ونحافظ عليها وماتبقاش الا للي
يقدرها
لأ , عورة يعني حاجة غالية جوهرة حاجة لازم نصونها ونحافظ عليها وماتبقاش الا للي
يقدرها
واللي يقدرها لازم يدفع ثمنها = المهر =
الزواج
الزواج
لكن اننا نسيب نفسنا كده ونفتن بعض سواء شباب
تفن شباب او بنات تفتن شباب لأ ارجوكم
تفن شباب او بنات تفتن شباب لأ ارجوكم
نغض البصر ده اولاً لانه أمر من
ربنا
وثانياً وثالثاً و و و
لما نغض بصرنا مش هتتحرك شهوتنا
ولما نغض
البصر هندور على الحلال وندور على الجواز
ولما ندور على الجواز بنوجه رسالة للكل
ييسر الزواج
ولما الكل ييسر الزواج مش هنشوف قلة أدب بالصورة الحالية
مش
هنلاقي انحراف , ومش هنلاقي حد حتى لو من جواه مش حلو يعمل حاجة غلط لانه مش هيلاقي
فرصة لانه مش هيلاقي بنت حاطة صورتها ببساطة على النت ف مش هيقدر ياخد
الصورة
ربنا
وثانياً وثالثاً و و و
لما نغض بصرنا مش هتتحرك شهوتنا
ولما نغض
البصر هندور على الحلال وندور على الجواز
ولما ندور على الجواز بنوجه رسالة للكل
ييسر الزواج
ولما الكل ييسر الزواج مش هنشوف قلة أدب بالصورة الحالية
مش
هنلاقي انحراف , ومش هنلاقي حد حتى لو من جواه مش حلو يعمل حاجة غلط لانه مش هيلاقي
فرصة لانه مش هيلاقي بنت حاطة صورتها ببساطة على النت ف مش هيقدر ياخد
الصورة
وكذلك مش هيلاقي بنت تبعتله صورتها
فمش هيلاقي فرصة وكل ما قلت الفرص دي كل
ما زادت العفة , اللهم اعدها الي الأمة يارب العالمين
وجزاكم الله خيراً , ونسئلكم الدعاء ونشر
الموضوع فوراً في كل مكان وآسفين على الأطالة وعلى عنوان الموضوع , ويارب المعنى
يكون وصل وليه ربنا امرنا بالحجاب وغض البصر وحلل الجواز وحرم البصبصة بالمعنى
البلدي وحرم الزنا وكل ما يوصل اليه واولها النظرة
وجزاكم الله خيراً
موقفنا من اختلاف الأئمة في مسألة تغطية
الوجهhttp://www.islam-qa.com/ar/ref/68152/
الوجهhttp://www.islam-qa.com/ar/ref/68152/
تعليقات: 0
إرسال تعليق